16-20 oktober - Bursdagsfeiring og turer

Onsdag 16 okt: Bursdagsfeiring x4.

Onsdag kveld var det klart for skikkelig bursdagsfeiring. Vi var nemlig 4 bursdagsbarn nå i oktober. Pål, Øyvind, Terje og meg. Det var dekket opp med flott langbord i spisesalen, og hvert bursdagsbarn blei geleidet inn til bordet av en utvalgt person. På menyen var det 3 retters middag, bestående av kongekrabbe til forrett, knallmør ytrefilet av reinsdyr til hovedrett, og hjemmelaget is med varme multer til dessert. Et aldeles nydelig måltid. Vi har virkelig flinke kokker her oppe. Underveis blei det sunget bursdagssang, holdt taler, stasjonssjefen spontanlaget en bursdagsrapp som han fremførte, og vi fikk utdelt fine gaver. Vi fikk alle en flott kniv, og et bursdagsminne laget av gamle tønnelokk. Det er ingen sak å ha bursdag her oppe. Her får du masse oppmerksomhet, gaver og velge middag etter eget ønske. Etter middagen fortsatte feiringen i baren utover natten.

Erik fulgte meg til bords.

Klare for å sette seg til bords.

Stasjonssjef Hallvard rapper bursdagssang

Bursdagsbarna har fått gaver. F.v. Øyvind, Terje, meg og Pål.

Et flott minne fra Jan Mayen. :)

Fredag 18 okt: Kjøretur og topptur.

I dag var jeg og sykepleieren her oppe, Mona, ute på tur. Først kjørte vi til Kvalrossbukta som ligger på vestsida av øya her. Der var vi innom ei hytte kalt «Puppebu». Der sjekket vi førstehjelpskapet for utstyr og hva som eventuelt måtte etterfylles. Etter turen innom hytta så bestemte vi oss for å gå til toppen av «Kvalross», som er et lite fjell like ved Kvalrossbukta. Det var bratt på veien opp dit, men en flott utsikt da vi kom på toppen. På veien ned igjen gikk vi en liten omvei for å se på alle de flotte fjellformasjonene som finnes her. Et helt spesielt landskap som jeg ikke har sett noen andre steder jeg har vært.

Fjellformasjoner ved Kvalross. Utrolig spesielt. Her er vi på vei oppover mot toppen.

På toppen av Kvalross! Beerenberg i tåka bak på bildet.

Måtte ha det litt gøy ved fjellformasjonene på vei ned igjen.

Skuer utover de flotte fjella på Jan Mayen.

Laaangt ned fra den vesle steinen jeg satt på.

Man kan vel sammenligne naturen med en blanding av Island og Svalbard, vilt og vakkert, med flotte farger og fjellformasjoner. Fjellene her er høye og bratte, med en blanding av fast og porøs stein, med en del grus og sand. Det gror en god del grønn mose her, pluss noen andre planter og gressarter. Siden det er så lite vegetasjon her, så ser man tydelige spor overalt om hvordan øya har utviklet seg igjennom tusenvis av år. Det er ganske fascinerende om man er litt interessert i geologi, og er nysgjerrig på hvordan man kan lese landskapet rundt seg.  Fant en side hos Norsk Polarinstitutt som beskriver geologien på Jan Mayen, om du er nysgjerrig på hvordan denne øya har oppstått og hva den er bygd opp av så kan du jo ta en titt her: http://www.npolar.no/no/forskning/tema/geologi/arktis/jan-mayen.html.

Flotte formasjoner som forteller historien om opprinnelsen av Jan Mayen for tusenvis av år siden.

Etter vi hadde «besteget» Kvalross, så var vi så fornøyde, at vi bestemte oss for å bestige enda en topp, kalt Neumeyertoppen. En liten grei topp å gå til, som ligger nært ved veien. På toppen blåste det fryktelig mye, men vi kom oss opp, og fortet oss ned igjen. Så reiste vi tilbake til Olonkinbyen for å spise middag og slappe av resten av kvelden.

På toppen av Neumeyer. Kvalross er toppen bak til høyre.

Lørdag 19.okt:

Ny utflukt på gang! Denne gangen reiste jeg og Mona på tur til ei hytte kalt Ulla. Som ligger et stykke nordvest på øya. Selve turen dit, tar ca. 1 time med bil på ei slepe i ulendt terreng. Vi hadde i oppdrag å sjekke førstehjelpskapet her også, samt å ta oss en liten gåtur. På Ulla så møtte vi på Sigmund. Han hadde overnattet der fra i går, og skulle være der hele helga. Sigmund ville være med ut å gå. Vi gikk ca. 4-5 km bortover etter strandkanten. Vi fant oss en ålreit plass å sitte, så spiste vi lunsj og nøt det fine været, før Sigmund gikk videre opp til fjells, og vi tuslet tilbake til Ulla. Så bar turen tilbake til Olonkinbyen, der det var middag, og utpå kveld åpnet baren. Jeg har jobbedøgn på «metten» denne lørdagskvelden, så det blei en rolig kveld på meg.

Ulla.

Gammelt skjelett fra en strandet hval.

Lunsj med Mona og Sigmund.

På vei hjemover.

Mange fine farger her oppe.