16-20 oktober - Bursdagsfeiring og turer

Onsdag 16 okt: Bursdagsfeiring x4.

Onsdag kveld var det klart for skikkelig bursdagsfeiring. Vi var nemlig 4 bursdagsbarn n i oktober. Pl, yvind, Terje og meg. Det var dekket opp med flott langbord i spisesalen, og hvert bursdagsbarn blei geleidet inn til bordet av en utvalgt person. P menyen var det 3 retters middag, bestende av kongekrabbe til forrett, knallmr ytrefilet av reinsdyr til hovedrett, og hjemmelaget is med varme multer til dessert. Et aldeles nydelig mltid. Vi har virkelig flinke kokker her oppe. Underveis blei det sunget bursdagssang, holdt taler, stasjonssjefen spontanlaget en bursdagsrapp som han fremfrte, og vi fikk utdelt fine gaver. Vi fikk alle en flott kniv, og et bursdagsminne laget av gamle tnnelokk. Det er ingen sak ha bursdag her oppe. Her fr du masse oppmerksomhet, gaver og velge middag etter eget nske. Etter middagen fortsatte feiringen i baren utover natten.

Erik fulgte meg til bords.

Klare for sette seg til bords.

Stasjonssjef Hallvard rapper bursdagssang

Bursdagsbarna har ftt gaver. F.v. yvind, Terje, meg og Pl.

Et flott minne fra Jan Mayen. :)

Fredag 18 okt: Kjretur og topptur.

I dag var jeg og sykepleieren her oppe, Mona, ute p tur. Frst kjrte vi til Kvalrossbukta som ligger p vestsida av ya her. Der var vi innom ei hytte kalt Puppebu. Der sjekket vi frstehjelpskapet for utstyr og hva som eventuelt mtte etterfylles. Etter turen innom hytta s bestemte vi oss for g til toppen av Kvalross, som er et lite fjell like ved Kvalrossbukta. Det var bratt p veien opp dit, men en flott utsikt da vi kom p toppen. P veien ned igjen gikk vi en liten omvei for se p alle de flotte fjellformasjonene som finnes her. Et helt spesielt landskap som jeg ikke har sett noen andre steder jeg har vrt.

Fjellformasjoner ved Kvalross. Utrolig spesielt. Her er vi p vei oppover mot toppen.

P toppen av Kvalross! Beerenberg i tka bak p bildet.

Mtte ha det litt gy ved fjellformasjonene p vei ned igjen.

Skuer utover de flotte fjella p Jan Mayen.

Laaangt ned fra den vesle steinen jeg satt p.

Man kan vel sammenligne naturen med en blanding av Island og Svalbard, vilt og vakkert, med flotte farger og fjellformasjoner. Fjellene her er hye og bratte, med en blanding av fast og pors stein, med en del grus og sand. Det gror en god del grnn mose her, pluss noen andre planter og gressarter. Siden det er s lite vegetasjon her, s ser man tydelige spor overalt om hvordan ya har utviklet seg igjennom tusenvis av r. Det er ganske fascinerende om man er litt interessert i geologi, og er nysgjerrig p hvordan man kan lese landskapet rundt seg. Fant en side hos Norsk Polarinstitutt som beskriver geologien p Jan Mayen, om du er nysgjerrig p hvordan denne ya har oppsttt og hva den er bygd opp av s kan du jo ta en titt her: http://www.npolar.no/no/forskning/tema/geologi/arktis/jan-mayen.html.

Flotte formasjoner som forteller historien om opprinnelsen av Jan Mayen for tusenvis av r siden.

Etter vi hadde besteget Kvalross, s var vi s fornyde, at vi bestemte oss for bestige enda en topp, kalt Neumeyertoppen. En liten grei topp g til, som ligger nrt ved veien. P toppen blste det fryktelig mye, men vi kom oss opp, og fortet oss ned igjen. S reiste vi tilbake til Olonkinbyen for spise middag og slappe av resten av kvelden.

P toppen av Neumeyer. Kvalross er toppen bak til hyre.

Lrdag 19.okt:

Ny utflukt p gang! Denne gangen reiste jeg og Mona p tur til ei hytte kalt Ulla. Som ligger et stykke nordvest p ya. Selve turen dit, tar ca. 1 time med bil p ei slepe i ulendt terreng. Vi hadde i oppdrag sjekke frstehjelpskapet her ogs, samt ta oss en liten gtur. P Ulla s mtte vi p Sigmund. Han hadde overnattet der fra i gr, og skulle vre der hele helga. Sigmund ville vre med ut g. Vi gikk ca. 4-5 km bortover etter strandkanten. Vi fant oss en lreit plass sitte, s spiste vi lunsj og nt det fine vret, fr Sigmund gikk videre opp til fjells, og vi tuslet tilbake til Ulla. S bar turen tilbake til Olonkinbyen, der det var middag, og utp kveld pnet baren. Jeg har jobbedgn p metten denne lrdagskvelden, s det blei en rolig kveld p meg.

Ulla.

Gammelt skjelett fra en strandet hval.

Lunsj med Mona og Sigmund.

P vei hjemover.

Mange fine farger her oppe.