1 ? 3. november ? Hyttetur til «Gamle Metten»

Denne helgen var det klart for min første skikkelige hyttetur. Den gikk til Gamle Metten/Frydenlund, som ligger på nordøst siden av øya. Her lå metrologisk institutt sin stasjon og Jan Mayen radio fra 1949 til 1962. Før denne tid, lå metrologisk stasjon på vestsiden av øya, nord for Eggøya. Stasjonen der  ble opprettet i 1921, men brent ned da krigen startet, så ikke tyskerne kunne dra nytte av utstyret.  Fra 1962 blei alt flyttet til Olonkinbyen der vi bor og jobber nå. Metten ligger 3 km utenfor byen. Alt blei flyttet på starten av 1960-tallet, da Loran-systemet ble opprettet. Bestefaren min, Karl Schønning Andreassen var ansatt for det amerikanske forsvaret og var leder for prosjektet med å sette opp Loran-systemet her på Jan Mayen. Han var her i 1958, og i 1959-60. Hvis dere vil lese litt om Loran-systemet og dens opprinnelse, så ta en titt på: http://www.jan-mayen.no/loran/axelfaye.htm og på hjemmesiden vår www.jan-mayen.no, der det er link til info om Loran C systemet, de metrologiske stasjonene, og link til bilder av hyttene våres, og hvor de ligger.

Men nå tilbake til hytteturen. Fredag kveld etter middagen, så blei Laila, Øyvind og jeg kjørt til Gamle Metten. Den ligger ca. 2 mil fra byen, så det var i lengste laget å gå nå som det begynner å bli tidlig mørkt. Det blei en hyggelig kveld med kortspill og godt drikke, og jammen fikk vi ikke et par hilsninger på nattønsket også. Det var stor jubel da hilsningene kom, og jeg må innrømme at hilsningen fra tante Hilde med familie gjorde at jeg fikk skikkelig hjemmelengsel en liten stund. Jeg savner alle hjemme, kanskje spesielt familien. Men det er vel naturlig når man har vært en stund hjemmefra. Heldigvis har vi internett og satellitt-telefon, så jeg kan ha regelmessig kontakt hjem til familie og venner.

Gamle Metten og Frydenlund. Frydenlund er den røde hytta i bildet, og det er den vi bor i. Gamle metten ligger bak til høyre i bildet. Bildet tatt under overlappingsuka. Jeg rakk ikke å ta noen bilder innvendig i Frydenlund denne gangen.

Lørdag sov vi alle lenge. Så spiste vi frokost og tok en tur ut. Jeg og Øyvind tok en gåtur opp på en fjelltopp kalt Hochstetterkrateret. Så gikk jeg aleine på gåtur til en liten hytte kalt «Polheim». 4,2km hver vei å gå. Det var en god del vind, så det var litt tungt å gå mot Polheim, da jeg tidvis hadde ganske kraftig motvind, opp mot stiv kuling. «Polheim» er en liten hytte bygd av Liberg og Røtte i 1940. Den hadde ingen spesiell hensikt, mer et hobbyprosjekt etter som jeg har funnet ut. Da jeg kom frem så blei en liten rast inni hytta, før jeg gikk tilbake til Gamle Metten.

Nydelig vær på vei til Polheim! Noen måleinstrumenter på den vesle hytta du ser til høyre i bildet. 1 km fra Gamle Metten.

Nydelig solnedgang over Liberg-sletta.

Polheim, restaurert i 2009.

Enkel innredning.

Beerenberg sett noen hundre meter fra Polheim. Her ser det ut som om toppen er skikkelig nærme. Men det er faktisk 11km og over 2000 høydemeter til toppen.

En liten stund etter jeg hadde kommet tilbake til hytta, så kom Jan Terje og Andrè. De skulle ligge over på hytta sammen med oss. Med seg hadde de bacalao, som var dagens middag i byen. Så da koste vi oss med bacalao, hvitløksbaguetter og hvitvin. Resten av kvelden blei det skravling, musikk og drikking, også fikk jeg jammen meg en hilsning fra selveste mamma Marit på nattønsket. Stor glede og litt savn en stund da. Men det var veldig hyggelig med hilsninger hjemmefra, håper på flere av dem når vi er på hyttetur. J

Søndag blei en rolig dag, med rydding av hytte, før vi blei hentet av Kjell med bil. Vi kjørte direkte til «metten» der det var vafler og kaffe, så blei det en rolig kveld i byen.

Gamle Metten søndag formiddag.

Innvendig. Her er alt inntakt. Her ser du gammelt radioutstyr.

Gammelt aggregat

Det går rykter om at det spøker i dette gamle huset kalt Gamle Metten. Vi merket ingenting til det denne turen, men hvem vet. Mye har skjedd på denne øya på 400 år...