6 og 9. november, ukas sysler: vedlikehold av dieselaggregat og topptur.

Onsdag 6.november var jeg med maskinist Jan Terje til Gamle Metten for utfre service p dieselaggregatet. Vi har 2 store dieselaggregat p to av hyttene vres, Gamle Metten og Puppebu. Jan Terje justerte ventiler, skiftet motorolje, oljefilter og dieselfilter. Etter dette var gjort, s kjrte vi til flyplassen. Der str et stort reserveaggregat for flyplassen,som ogs kan forsyne byen med ndstrm hvis det er behov for det. Aggregatet var av typen Rolls Royce, noe som er litt stas, og det m startes og sjekkes hver mned. S denne dagen blei jeg litt mer kjent med maskinene her p ya, og kunne skryte av at jeg hadde kjrt rolls royce. J

Justering av ventiler p Deutz aggregat p Gamle Metten.


Rolls Royce?n

Fredag 9. november s bestemte jeg meg for reise ut p topptur. Det var meldt fint vr og lite vind, og da br man benytte muligheten til komme seg ut mens det enda er noen timer dagslys. N blir det lyst i 10-tida, og mrkt mellom 17 og 18. Jeg fikk lne en bil p stasjonen, og kjrte nordover mot Gamle Metten. Frst mtte jeg kjre helt ut til hytta med mat og saker for Ragnar, Stian og Geir Arild som skulle g fra stasjonen og over til Gamle Metten samme dag. S kjrte jeg mot stasjonen igjen, og stoppet ved et sted kalt Stasjonsdalen. Her etablerte nordmennene en ny stasjon under krigen i 1941. Eldste Metten blei brent da krigen startet, s ikke tyskerne kunne okkupere stasjonen. De var ndt til f p plass ny vrstasjon raskt, da dataene fra Jan Mayen viste jeg vre veldig viktige for vrmeldingene i hele nordomrdet. I stasjonsdalen l hovedstasjonen til garnisonen, og de hadde patruljevakt hver time i tilfelle tyskerne skulle dukke opp. P det meste var det over 30 stk. stasjonert rundt om p ya. Tyskerne fly over ya med fly, var utenfor ya med ubt, men de gjorde ingen store forsk med komme i land. Det var 3 luftangrep under krigen, men ingen blei skadd. I 1942 gikk et tysk Focke Wulf-fly i fjellsida p Danielssenkrateret, dette trolig p grunn av tykk tke. 9 mann omkom. Rester av flyvraket kan fortsatt sees, og er spredt over et stort omrde nedover fjellsiden.Tilbake til stasjonsdalen, det er en lang historie fortelle om alt det som skjedde, og hvordan de levde her p denne tiden. Vi har en bok som forteller en del om historien p ya, og her str alt godt beskrevet. Denne leser jeg i titt og ofte, slik at jeg kan prve gjenfortelle til dere der hjemme.


Rester etter bygninger i stasjonsdalen.


Rester av steinmur.

Ifra stasjonsdalen er det fint g opp p en fjelltopp kalt Wildberget. En topp med fantastisk utsikt utover ya, srlig srover. S dit gikk jeg p formiddagen, fr jeg gikk ned igjen, og spiste lunsj ved de gamle bygningsrestene.


Toppen av Wildberget. Med utsikt srover ya.

Neste topp p turen var Fugleberget, ogs kalt Domen, da vre del av fjellet kan minne om en kirke. Jeg kjrte bil til Maria Musch-bukta. Der traff jeg p Stian og Ragnar, som var p vei til Gamle Metten. Vi tok en kaffekopp, fr vi gikk sammen opp til Fugleberget. De skilte vi lag, og jeg gikk ned til bilen igjen, mens de gikk videre nordover mot Gamle Metten. I Maria Musch-bukta er det ogs spor etter gammel bebyggelse. I det internasjonale polarret 1882-1883, opprettet av Karl Weyprecht, s stod polarforskning i fokus. Det blei vedtatt opprette en forskningsstasjon p Jan Mayen. Det er den vi ser rester etter i Maria Musch-bukta. Ekspedisjonen var sterriksk-ungarsk, og bestod av et mannskap p 14. De hadde ogs to hunder, hner og sauer. I lpet av ret de overvintret p Jan Mayen, s forsket de blant annet p vr, magnetisme, dyre- og fuglearter og kartlegging av ya. Etter et r ble de hentet. Husene i Maria Musch-bukta blei da forlatt, og er bare sporadisk brukt og beskt etterp. N er det bare hustufter og noen f spor igjen etter husene.


Jeg og Stian p toppen av Fugleberget.


Nordlaguna. Med stasjonsdalen til hyre i bildet, Wildberget den hyeste toppen til hyre, Gamle Metten til venstre utenfor bildet.


Rester av bebyggelse i Maria Musch-bukta


Grav til minne om 4 sterriksk-ungarske ekspedisjonsmedlemmer som omkom i 1882.

Siste toppen jeg gikk opp var Danielsenkrateret. Det var ikke s langt g, men det var veldig bratt opp dit. Heldigvis var det ikke isete oppover fjellsida. P vei ned tok jeg med en liten befaring for se p deler av flyfraket etter tyskerne. Jeg fant mange deler, og jeg m si det var spesielt g der blant gamle flydeler og vite at der har noen omkommet en gang i tiden. Man blir litt tankefull, og fr en blandet flelse av tristhet og respekt. Etter gturen var ferdig s kjrte jeg tilbake til byen for gjre meg klar for dgnvakt p metten.


Toppen av Danielsenkrateret. Utsikt srover. Olonkinbyen, der vi bor, er til venstre bak i bildet, omtrent der snen har lagt seg, rett fr fjellet som er svart opp.


Srlaguna og Eggya sett fra Danielsenkrateret.


Utsikt nordover. Fuglefjellet (det mrkeste fjellet) og Maria Musch-bukta nede til venstre i bildet. Gamle Metten bak der igjen. Wildberget omtrent midt i bildet.Og Beerenberg i tkeheimen bak i bildet.

Deler fra flyvraket ved Danielsenkrateret.


Vinge fra flyet.


Enda en del fra flyet.

Torsdag, s sendte jeg og kokken her oppe, Kjell, et god helg bilde til Ny-lesund. Kjell har jobbet i Ny-lesund i 4 r, og jeg jobbet der i fjor sommer. S da var det p sin plass sende et god helg bilde til gjengen der oppe. :)




Ingen kommentarer

ragnhild

09.11.2013 kl.12:47

Kjmpe fin blogg live ;) artig se og lese om verdagen p ya og informasjon om selve ya :)

Skriv en ny kommentar

Kategorier

Arkiv

hits